Tuesday, August 18, 2015

Pengalaman bersalin dan bersalin secara induce

Assalamualaikum,

pada tarikh 30 April 2015 bersamaan 11 Rejab 1436H aku selamat melahirkan cahayamata pertama aku di Hospital Islam Az Zahrah, Bandar Baru Bangi. Seorang bayi perempuan berat 2.75 kg. Nama pilihan aku untuk baby anje first ni adalah Nur Sofia Arissa Bt Roshidi. memang nama ni 100% aku pilih, laki aku okeykan aje.. haha.. sebab nama yang dia bagi aku tak berkenan.. puteri la ape la..


ini adalah gambar pertama sofia, fresh selepas keluar je dari dalam perut mama.. masa sofia bergambar ni aku tengah kena jahit dengan doctor, tapi aku sempat bagitau laki aku "papa, papa ambik gambar dulu.. nak sent kat group" gituwww tak menyempat aku nak bagitau family.. hahaha.. aku lahirkan sofia pada pukul 8.16 malam..

START TANDA - TANDA BERSALIN
okey aku start cerita dari mula mula dulu.. first masa 28 april kot tak silap aku, aku rasa ada air ketuban keluar sikit masa lepas habis mandi, oh fyi masa sebelum aku beranak dalam seminggu tu aku hari hari toyoh lantai bilik air, tak tau nape aku asal mandi je mesti basuh bilik air, sebabnye aku suka bau pencuci lantai tu.. so dah alang alang nak bau tu aku toyoh lantai skali.. haha pastu masa air ketuban leaking skit tu aku gabra gak la.. dah nak beranak ke aku ni? dah laa aktif dok noyoh lantai.. so aku pun gi la hospital tempat aku nak beranak iaitu Hospital Islam Az Zahrah dekat Bandar Baru Bangi.

masa sampai tu aku kaborkan ke nurse yang aku rasa ketuban aku keluar sikit.. nurse cek cek dia cakap baru 1 cm. so balik la dulu.. aku pun balik laa dengan perasaan hampa sebab bajet beranak aritu gak.. gitu punya tak sabo nak menyambut baby. haha..

30 April pagi ada darah pulak keluar.. aku pun cek google, google cakap tanda tanda bersalin, aku tanya kakak aku yang nurse pun cakap suh pi sepital cepat.. daripada aku tengah bersiap siap nak gi kerja, aku batal niat.. terus gi sepital.. siap call laki aku suh patah balik dari keje.. ajak gi sepital.. gi cek cek jalan baru 1cm lebih nak dekat 2cm.. dia suruh balik dulu.. ceh.. penat ulang alik..

pastu aku bosan kat rumah kami siap bawak kucing aku pi klinik haiwan, cucuk vaksin dulu walopon tarikh sepatutnya 3 mei.. aku takut tak sempat kalo terberanak so gi vaksin kucin dulu siap siap.. hahaha menyepat lagi tu.. lepas balik dari klinik haiwan, aku try buat air Milo + Marjerin pasal aku baca dekat tips jalan cepat buka selain berjalan, kena minum milo marjerin.. aku pun buat and minum la.. tapi rasa dia tak bleh blah.. macam pelik skit so aku tak jadi minum.. lepas tidur aku bangun nak terkencing.. alangkah tanjatnye gegurl bila tengok darah banyak keluar lagi.. so aku macam pikir nak pi ke tak nak pi ke tak? kang dia suruh balik lagi.. aih malas betul.. kalo sepital tu dekat takpe, ni jauh, parking pun penuh sebab hospital ni dekat dekat dengan shoplot..

selepas tu aku buat keputusan pergi jugak sebab mimikirkan takut terberanak dekat rumah, mampuih laki aku nak jadi bidan.. hehe.. so kami pun sampai la az zahrah.. cek balik nurse kata sama gak baru 2 cm lebih.. dia call doctor, doctor suruh balik. aku dah jadi macam.. hurmmm.. malas nak balik.. laki aku tanya pendapat kawan kawan dia.. kawan dia suruh je induce.. aku pun  macam hurm okey la induce.. nurse pun terima keputusan aku nak induce dalam keadaan redho dan pasrah. keke... tapi ramai pelik aku pilih nak induce.. sebab orang selalu sebolehnya taknak induce, sebab ramai cakap induce ni sakit.. sebab beranak paksa.

BERSALIN INDUCE
so pengalaman aku induce bagi aku tak la teruk sangat macam cerita cerita aku baca kat tempat lain.. sebab nama pun beranak. mesti la sakit.. mana ada beranak tak sakit. Masa dalam ward, nurse datang dekat pukul 3 petang cakap nak masuk ubat untuk induce.. aku pun ok la.. lepas masuk ubat.. dia cakap pukul 10 malam dia mai cek bukaan jalan.. aku relax kejap leh gelak gelak dengan laki aku, selfie dulu.. haha.. then ward aku ni satu bilik 4 orang.. aku mintak bilik single tapi tengah penuh.. nurse cakap lewat petang sikit baru dapat bilik single..


lepas je selfie selfie.. aku suruh laki aku balik ambik barang baby yang tertinggal.. semua.. time laki aku balik tu baru la aku rasa sakit sakit contraction.. tapi tahan jela sebab tau tu sakit nak beranak kan.. dan time tu jugak dalam ward aku tu ada budak katil sebelah dok pasang kartun kat tab dia.. bising gila.. aku dah la tengah tahan sakit nak beranak.. rasa macam stresssssss sangat.. lepas laki aku sampai terus aku mintak nak gak bilik single sebab tengah tahan sakit beranak + sakit kepala sebab dengar kartun tab budak sebelah ni.. hahaa.. then dalam pukul 6 lebih camtu nurse datang.. bawak wheelchair and bawak aku pi bilik single.. tapi time tu aku sakit sangat sangat macam badan terketar ketar tapi aku tahan jugak pasal mindset sakit nak beranak memang camni.. and aku terpikir nurse cakap nak datang cek jalan pukul 10 malam.. aku dok kira detik jam bila nak pukul 10.. sambil tahan sakit contraction aku baca doa nabi yunus non stop.. pastu dah pukul 7 camtu aku rasa macam tak tahan sangat sangat sampai besi katil sepital tu aku gengam kuat kuat masa contraction, aku panggil laki aku suruh panggil nurse cucuk ubat tahan sakit kat aku..

nurse pun datang cakap nak cek jalan.. pastu dia terkejut dan cakap "ehh puan dah show ni, dah bukak 9 dah.. kenapa tak panggil.. kalau lambat panggil ntah ntah beranak atas katil ni dah" pergh time tu perasaan aku tak dapat nak gambarkan macam speechless macam sengal pun ada.. pastu kelam kabut depa nak cari katil.. pastu cakap eh tak sempat.. puan naik wheelchair boleh tak? boleh tahan tak? aku cakap okey boleh je.. depa pun tolak la wheelchair pergi laboor room.. time tu dah pukul 7.30 camtu kot.

LABOUR ROOM
dalam labour room tu ada sorang bidan dok sebelah aku, and laki aku pun ada.. dia suruh laki aku tolong bukakkan tudung.. suapakan air.. pastu dia ajar cara cara nak breathing time push japgi.. aku time tu tengah sakit so tak dapat fokus bidan tu ajar.. tapi bidan tu baik sangat.. sembang banyak sangat sampai aku rasa macam haihh leganya.. relaxnya walaupun nak beranak dah.. dia cakap doctor tengah ada orang beranak kat sebelah.. so aku belajar push push dulu.. then lepas tu depa dah standby tempat aku nak beranak, kaki pun dah kena ikat naik atas.. doctor pun masuk like a bos.. gitu.. hehe pastu aku pun push push tak lepas.. push lagi.. pastu depa cakap "puan baby dah lemah.. puan kena push betul betul.." aku push pun tak lepas.. pastu depa cakap " puan kami vacum ye" aku pun macam terpinga pinga dah.. terus sluppppppp keluar seketoi.. pergh rasa macam lega lepas sembelit gitu..time tu pukul 8.16 malam.. pastu terdengar bunyi baby menangis, terus doctor letak baby atas perut aku.. time tu memang precious moment sangat tengok baby comey kecik je nangis atas badan aku.. aku jadi macam terkesima kejap antara nak senyum ke ape ke, macam blur kejap.. pastu tak sempat nak belek baby nurse dah ambik and lepas tu doctor tarik uri aku.. then dia jahit aku.. aku macam dok terpikir pikir nak tengok muka anak aku.. tadi macam tak sempat tengok sebab macam terkesima kan.. so aku suruh laki aku cepat cepat snap gambar baby.. then suami aku pun azakan baby.. lepas je doctor jahit.. nurse tunjuk baby dekat aku then cakap depa letak baby dekat nursery dekat atas... hurm time tu rasa rindu dah kat baby.. sambil relax relax lepas jahit.. aku pun wasap la berita gembira ke seluruh rakyat jelata kesayangan beta.. kekeke...

then malam tu.. tak boleh nak tidur sebab rindu baby.. aku mintak nurse bagi kat aku baby.. dia cakap takboleh sebab baby ada problem sikit.. esok baru diorang bagi.. hurmm... time tu dapat menatap gambar baby jela..

esok pagi tu suami aku balik kejap rumah tanam uri.. aku pun duk hospital sorang sorang... tiba tiba nurse hantar baby.. jengjengjeng.. aku pun jadi akward. nak pegang baby camne ek? huhu sebab aku ni anak last, tak pernah ada adik.. ada ramai anak buah tapi tak berani lagi pengang baby yang lembut masa baru lahir tu.. so bila anak sendiri ni aku beranikan diri jugak angkat dia.. lepas angkat tu dia nangis.. aku jadi macam "eh apa aku nak buat ni?" omg omg.. tak tau nak buat apa.. try bagi susu pun dia tak pandai nak isap lagi.. aku pun try la pujuk pujuk.. then dia senyap aku letak balik.. jadi macam sengal sangat weh first time ada anak.. huhu.. then aku snap snap jela pic dia sebab nak upload ke FB.. haaha



ish masa time tu rasa nak gigit je pipi.. pastu dok terpikir, macam muka mama ke papa ek? bila tanya2 orang ada kata macam mama, ada kata macam papa..
eh takpelah muka macam sape pun.. janji baby mama sihat dan kuat bagaikan juara.. hehe.. so lepas tu aku tak sabor nak balik rumah.. tak suka sebenornya nak duk sepital ni lama lama.. then doc cakap tak boleh lagi.. tunggu tengahari sikit..

lepas doctor check aku and baby semua okey.. tengahari tu boleh balik dah.. bermula lah hidup aku sebagai seorang ibu dan bermulalah saat saat berpantang yang bagi aku sangat mencaborrr.. sebab aku berpantang sendiri.. later on i stori mori about my pantang okey bebeh..




ini gambar sofia arissa masa first day.. i lebiu baby anjee !

12 comments:

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum sofia..alhamdulillah tahniah ye..selamat menjadi ibu..comel si pari pari syurga ni..

Eina Sakinah said...

walaikumsalam.. heheh thankss ye :)

tasya said...

Comeyynye anak sis . Gebunye pipi ;)

Nabihah said...

Tahniah dear. Comel. Indah sungguh ciptaan Allah. Mesti happy je tengok baby walau penat cam mana sekalipun sebab tu anugerah paling indah kan? :)

Tahniah sekali lagi

I am LZ said...

AsSalam Eina Sakinah,

Harap masih belum terlambat saya mengucapkan tahniah di atas kelahiran puteri sulung.. Comel baby..

Eina Sakinah said...

Alhamdulillah thanks ye semua :)

The Putra Diverse said...

cutenyeeee baby

Unknown said...

wahh mesti dh besar kan skg ni 😍 brp kos awk bsalin kat sna keseluruhannya?

Unknown said...

Salam . Boleh tanya akak amalkan ape ye mase hamil ? Comey jee. Hee.

najiahs said...

comeynyer bb.

Anonymous said...

Urutan selepas bersalin/berpantang
Sebarang pertanyaan call 013-2096836 atau wsap 018-3636986 Kak long (Sentul)

ejulz said...

comel :)

Jemput singgah entry terkini ejulz :
http://ejulz.blogspot.com/2018/07/blog-list-segment-august-edition-by-da.html
http://ejulz.blogspot.com/2018/07/misha-omar-sampai-bila-ost-jangan-benci.html
http://ejulz.blogspot.com/2018/07/aktiviti-badminton-7-julai-2018.html
http://ejulz.blogspot.com/2018/07/mari-belajar-bahasa-sarawak-part-16.html

Jemput join segmen ejulz jika belum join :)
https://ejulz.blogspot.com/2018/07/segmen-tambah-duit-dengan-kerja-partime_1.html